چرا مخالف اقدام غیرحرفه ای و ضداخلاقی صدا و سیما هستیم؟!
? چرا مخالف اقدام غیرحرفه ای و ضداخلاقی صداوسیما هستیم؟
? ما در احکام و فقه اسلامی مبحث مهمی داریم با عنوان: عدم اشاعه فحشا؛ اشاعه در لغت به معنای گسترش دادن و تقویت نمودن است و فحشا در لغت عرب، از هم واژههای «فحش» و «فاحشه» و «فحاش» ومانند آن، محسوب میگردد که به معنای هرگونه رفتار و گفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد، ولی در قرآن کریم، کلمة «فاحشه» یا «فحشاء» غالباً در موارد انحرافات جنسی و آلودگی ناموسی به کار رفته است و به معنای زشتی، زشت کاری، عمل خلاف عفت، کار بسیار زشت، عمل ناپسند، زنا و لواط آمده است. اشاعه فحشا یعنی عملی که به موجب آن یک گناه بزرگی در جامعه ترویج شود؛ یک عمل گناه و قبیح در جامعه مطرح شده و قُبح آن بریزد و زشتی آن از بین برود! موجب بشود که آن گناه نقل روزمره مردم شود و افکار مردم درگیر آن شود.
? “اشاعه فحشاء” اشکال مختلفى دارد: یک فردی دروغ و تهمتى را دامن بزند و براى این و آن بازگو کند. مرکز یا مراکزى که کارشان فساد و نشر فحشاء است مثلاً خانه فساد یا مکان فساد جوانان را فراهم آورند. یک فردی وسائل معصیت را در اختیار مردم بگذارد و یا آنها را به گناه تشویق کند یا پرده حیا را بدرند و مرتکب گناه در ملاء عام شوند. از عمل زشت و گناه خود فیلم گرفته و فیلم را در انظار نشر نمایند. همه اینها مصداق “اشاعه فحشاء” است؛ چرا که مفهوم این کلمه، وسیع و گسترده مىباشد.
? حالا در ماجرای اخیر دستگیری زنان رقاصه و یا اصطلاحاً شاخ های اینستاگرام که با فیلم گرفتن از رقص و آواز خود و خودنمایی و انتشار تصاویر مبتذل از خود زمینه گناه هزاران و بلکه میلیون ها نفر را فراهم آورده اند ذکر چند نکته ضروری است:
1⃣ اولاً در بزرگی گناه و فحشاء این افراد هیچ شکی نیست چرا که با این کار خود یک عمل حرام و گناه را نه تنها مرتکب شده اند بلکه آن را نشر داده اند. پس گناه را نباید کوچک بشماریم چرا که از معصوم علیه السلام نقل شده است: “در بزرگی یک گناه همان بس که کوچکش بشماری". و همین کوچک شمردن این گناه باعث شکستن قبح آن در انظار و ترویج آن می شود. متأسفانه برخی افراد حتی در کسوت روحانیت دیده شده که در این رابطه میگویند رقص و ابتذال اخلاقی به جامعه آسیبی نمی رساند!
2⃣ ثانیاً اقدام صدا و سیما به چند علت غیرحرفه ای بود: 1) این مسئله اولویت جامعه نبود 2) مردم درگیر بحث گرانی ها و تورم افسارگسیخته و مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی و کم آبی و بحران ها و ناکارآمدی دولت هستند و 3) مردم در این برهه منتظر دستگیری شاخ های خرید سکه و دپوی ارز و احتکار خودرو و عوامل ناکارآمدی دستگاهها هستند لذا این کار صدا و سیما نه تنها تأثیر مثبتی در اذهان مردم و متدینین نداشته و همچنین سلبریتی ها و آنانیکه نانشان در اشاعه فحشا و ابتذال فرهنگی است نداشته، بلکه باعث ناراحت شدن مردم و بی اعتمادی به دستگاههای حاکمیتی و دولتی و صدا و سیما شده است.
3⃣ ثالثاً اقدام صدا و سیما در پخش مصاحبه اینها از آن جهت ضداخلاقی است که یقیقناً این کار مصداق اشاعه فحشا بود. منظور از اشاعه، انتشار است، حتی اگر به قصد ترویج و تبلیغ انجام نگیرد. این کار صدا و سیما باعث اشاعه و نشر گسترده این گناه و فحشاء شده است بطوریکه اگر به فرض این رقاصه را صدهزار نفر می شناختند و فیلم های ابتذالش را می دیدند حالا به لطف صدا و سیما، 20 میلیون 30 میلیون انسان در ایران این فیلم ها را رؤیت کرده اند! این اقدام صدا و سیما، دانسته یا نادانسته ضداسلامی و مصداق اشاعه فحشاء است و اگر مدعی العمومی باشد باید برخورد کند.
? در آخر مواظب باشیم این موضوع خلط نشود. دستگاه قضایی موظف است با این موارد –رقاصه ها و فاحشه ها و موارد اخلاقی- برخورد کند و از وظایف ذاتی مدعی العموم ورود به این عرصه هاست و اینکه پس اگر با مجرمین اقتصادی برخورد نشده و یا وقتی برخورد می شود نه نامی از آنها منتشر می کند نه تصویری، دلیلی بر این نیست که پس با مجرمین اخلاقی هم برخورد نشود! نه هرچیزی در جای خود قابل ستایش است البته وقتی عدالت به معنای “گذاشتن هرچیزی در جای خود” رعایت نشود اقدام کاریکاتوری و برخورد با مفاسد اخلاقی موجب رضایت جامعه نخواهد شد بلکه بالعکس موجب نارضایتی مردم می شود! اما آن چیزی که اقدام ضداخلاقی و غیرشرعی است گرفتن فیلم از بازجویی اینها و سپس معرفی این موارد به جامعه است که مصداق اشاعه فحشا است. ماجرای رسانه ای کردن سعید طوسی و ناظم مدرسه ای در تهران را در این قالب تحلیل کنید که عمده اخبار در این زمینه مصداق اشاعه فحشا بوده و ذهن جامعه را آلوده می کند.